Temptation Island, guilty pleasure at it’s finest! Een serie gericht op relaties die kapotgaan. En wie kijken er elke donderdagavond vooral naar? Hoogopgeleide Nederlanders.

Twerken op het strand tot tongzoenen in het zwembad. Temptation Island wordt maar sensationeler en dramatischer dan óóit. Halfnaakte meisjes die dansen in bikini rond de eettafel en de shotjes tequila staan in rijen op de bar. Ondertussen zit er in een van de slaapkamers een net bedrogen meisje van nog geen 20 hartstochtelijk te huilen om haar om zeep geholpen relatie.

De kijkcijfers zijn goed, gemiddeld trekt het programma 720.000 kijkers per aflevering (inclusief later terugkijken). Bijna de helft daarvan (zo’n 345.000) is hoog opgeleid (hbo of universiteit). De cijfers van stichting Kijkonderzoek wijzen uit dat slechts een klein deel (68.000) laag opgeleid is, dat wil zeggen alleen basisschool.

Waarom kijken mensen die je eerder zou verwachten bij Pauw of Nieuwsuur zo graag naar een programma waarin Nederlandse en Vlaamse stellen hun relatie testen voor het oog van de camera’s? ”Ik denk dat hoog opgeleide mensen graag kijken uit verbazing, of puur voor entertainment’’, zegt programmamaker Jort Kelder, zelf universitair geschoold. “Het is misschien soms wel een beetje alsof je naar een natuurshow van David Attenborough zit te kijken.”

“Ik denk dat veel mensen er ook gewoon heel erg om kunnen lachen.” Volgens een televisiewetenschapper Dan Hassler-Forest van de Universiteit Utrecht zit het programma heel tactisch en slim in elkaar. Het is op een ironische manier gemaakt waardoor het ook hoogopgeleide kijkers aanspreekt.

Van enige schaamte merkt Hassler-Forest niets: “Om mij heen hoor ik genoeg universitaire docenten die maar wat graag Temptation kijken. Op vrijdag wordt uitvoerig besproken wie er nu weer met wie heeft gesekst.”

Meer Temptation Island?

ZienAflevering 9 van Temptation Island