Bij afvallen denk je misschien vooral aan sport en je dieet, maar ook de hoeveelheid slaap speelt een belangrijke rol. Zo ga je ongezonder en meer eten als je niet genoeg slaapt en vertraagd het de spieropbouw. Ook verbrand je calorieën als je slaapt. 

Moeilijk herstel

“Gebrek aan slaap maakt het voor je lichaam erg moeilijk om te herstellen van het sporten en om gewicht te verliezen”, zegt personal trainer en voedingsspecialist Holly Roser. “Tegelijkertijd kan te weinig slaap de hormonen ghreline, wat je een signaal geeft als je honger hebt, en leptine, dat je verzadigingsgevoel controleert, verstoren. Met andere woorden: te weinig slaap vertraagt je spieropbouw, terwijl het ook je hongergevoel verhoogt.”

De vraag is hoeveel calorieën je nu daadwerkelijk verbrand in je slaap. Dit aantal verschilt natuurlijk per persoon en het hangt van je gewicht af. Volgens een onderzoek dat verscheen in vakblad European Journal of Clinical Nutrition, kun je dit op de volgende manier uitrekenen: Neem 655,1 + (9,563 x gewicht in kg) + (1,850 x hoogte in cm) – (4,676 x leeftijd in jaren). Op deze manier krijg je je basale metabolisme (BMR), dit is de hoeveelheid calorieën dat je lichaam verbrandt in rust.

Benieuwd wat de effecten van slaap zijn op je prestaties? Bekijk de video hier onder: