Als stewardess (of steward) moet je het altijd kunnen opbrengen om altijd een glimlach op je gezicht te hebben en zelfs tegen de vervelendste passagiers vriendelijk te blijven. Dit betekent echter niet dat ze nooit wraak nemen op een van die asociale passagiers.

Een steward, die uiteraard anoniem wil blijven, deed aan Vice een aantal manieren uit te doeken waarop hij en zijn collega’s wraak nemen op onbeleefde en asociale passagiers. “Gewoonlijk probeer ik hen voor het grootste deel van de tijd gewoon te negeren. Je hebt niet echt veel opties, dus het wordt een soort machtsspelletje”, vertelt de steward. Wanneer negeren echter niet meer mogelijk is, gaan ze over tot andere maatregelen.

“Ik probeer zo assertief mogelijk te zijn en hen te laten weten dat ik de baas ben door hen geen ijs te geven in hun sinaasappelsap, of net wel als ze geen ijs gevraagd hadden. En verder krijgen ze gewoon minder.”

Op de getuigenissensite Whisper delen anonieme stewards en stewardessen welke maatregelen ze inzetten om wraak te nemen. Ook op de Facebookpagina ‘Passenger Shaming‘ kan vliegtuigpersoneel foto’s van hun ergste passagierservaringen delen.

Zie hieronder enkele voorbeelden:

wraak van stewardessen

wraak van stewardessen

Dit vindt cabinepersoneel de allerergste passagiers: