De afgelopen tijd duiken er op social media talloze video’s en foto’s op van Amerikanen die hun Nikes in de fik steken. Maar waarom doen ze dit precies?
Aanleiding hiervoor is een reclamecampagne van Nike waarin ex-quarterback Colin Kaepernick van de San Francisco 49ers de hoofdrol speelt. Kaepernick was in 2016 de eerste speler die tijdens het afspelen van het volkslied protesteerde tegen politiegeweld tegen donkere burgers, door op één knie te gaan zitten tijdens het afspelen van het volkslied. Veel donkere spelers volgden later
Kaepernick’s voorbeeld , tot woede van president Donald Trump en zijn volgers. Dezelfde Trump-supporters zijn nu boos op Nike, die een foto van Kaepernick plaatste, met de tekst: ‘Geloof ergens in, zelfs als het betekent dat je alles moet opofferen', waarmee er verwezen wordt naar zijn protestactie.
Op Twitter gaan er met de hashtag #NikeBoycot nu veel filmpjes en foto’s rond van Nike-producten die vernietigd worden. Ook zijn er iroanische reacties aan het adres van het sportmerk, dat erom bekend staat om productie in landen waar kinderarbeid nog altijd voorkomt. Iemand plaatste een foto van een kindje dat in een fabriek aan het werk is, met daarover de tekst: 'Geloof ergens in. Zelfs als het betekent dat je kinderlevens moet opofferen'.