App onder vuur na misleidende reclame met tarotkaarten

Het is altijd moeilijk om te bepalen welk spel je zal gaan spelen in een casino. Je bent natuurlijk uit op het winnen van zoveel mogelijk geld. PlayOJO heeft een nieuwe app waarop je kunt zien welk spel je het beste kunt spelen. Echter viel de reclame van de app bij velen niet in de smaak. 

PlayOJO en hun nieuwe Hot or Cold” functie

Het Britse online casino PlayOJO heeft een nieuwe functie ontwikkelt die je zou moeten helpen bij het winnen van zoveel mogelijk geld. Het zou je extra informatie geven om te zien bij welk spel je het meeste geld zou kunnen gaan verdienen. Het gaat hierbij om de “Hot or Cold”-functie. Elk spel krijgt de stempel “hot” of “cold” op basis van de recente bedragen die zijn gewonnen. Zo zou je kunnen kiezen om voor een “hot” spel te gaan om je kansen te vergroten omdat het anderen ook is gelukt. Maar je kunt ook voor “cold” gaan, aangezien er al een tijdje geen hoog bedrag gewonnen is en jij dat misschien wel zou kunnen doen. Een handige functie zou je denken, maar toch was niet iedereen het hier mee eens.

Waarschuwing wegens een misleidende reclame

Skill on Net is het moederbedrijf van PlayOJO en zij kregen een waarschuwing van de Advertising Standards Authority (ASA) wegens de misleidende reclame (https://kansspelautoriteit.nl/contact/probleem-melden/) met betrekking tot hun “Hot or Cold”-functie. Er kwam namelijk een reclame online waarbij iemand naar een waarzegster gaat. De waarzegster zou via Tarotkaarten vertellen aan de persoon via welk spel hij het meeste geld zou kunnen winnen. Echter ziet de persoon niet dat de waarzegster stiekem de “Hot or Cold”-functie van PlayOJO gebruikt. Het was een leuk idee, dacht men, maar toch waren de reacties iets minder leuk dan misschien gehoopt. 

Er werden drie zaken tegen Skill on Net onderzocht wegens deze en vier andere reclames. De reclame zou namelijk op een misleidende wijze suggereren dat dat de functie een toekomstig succes kan voorspellen of zelfs beïnvloeden. Het zou kunnen leiden tot financiële, sociale en zelfs emotionele schade. Ook zou het culturele overtuigingen of tradities over gokken en geluk op onverantwoorde wijze uitbuiten. Echter is het vanuit ASA bij een waarschuwing gebleven. 

Nieuw Online Casino

Misleidende reclames als deze zorgen ervoor dat adverteren in Nederland steeds moeilijker wordt gemaakt. Zo worden er online casino’s strikte regels opgelegd om reclame te maken op tv, bij openbare ruimtes en nu zelfs bij sponsoring. Met als resultaat dat je eigenlijk alleen nog maar bij jezelf het antwoord kan vinden op de vraag bij welk legaal online casino je het beste kan gaan spelen. Gelukkig zijn er websites die je kunnen helpen om beter te beslissen! Vooral als je wilt weten voor welk nieuw online casino je moet gaan.

Zie hieronder de reclame over de “Hot or Cold”-functie:

Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+