Complex NL en PUMA zetten vrouwelijk talent in de spotlight!

We hebben in Nederland nog veel te weinig vrouwen aan de top van de Hiphop en R&B genres van de muziek industrie, terwijl er meer talent is dan ooit! Complex NL en PUMA willen daar verandering in brengen en starten vandaag een nieuw initiatief voor vrouwelijk muziektalent: Complex Next ‘22.

Vrouwelijk Talent

Voor dit initiatief zijn vijf vrouwelijke artiesten geselecteerd, waar je niet omheen kunt in 2022. Met ‘Complex Next ‘22 willen PUMA en Complex een podium bieden aan vrouwelijke artiesten.

Hoewel artiesten door de huidige social media en streaming diensten meer vrijheid dan ooit hebben is er nog steeds veel ongelijkheid in de muziek industrie, zo blijkt uit onderzoek. En dat geldt voor elke categorie van de muziekindustrie. In 2018 was bijvoorbeeld slechts 12.2% van de songwriters in de V.S. vrouwelijk. Bij de producers is het nog minder. Daarvan was 2,1% vrouwelijk in 2018. Tussen 2013 en 2019 was 10,4% van de genomineerde Grammy artiesten vrouwelijk, tegenover 89,6% van de mannen.

Nederland

Ook in Nederland, waar we vaak maar één of twee relevante vrouwen in de hip-hop en R&B industrie hadden, zien we meer namen dan ooit. Maar er is ook hier nog veel ongelijkheid aan de top. In Nederland zaten bijvoorbeeld maar zes vrouwen bij de Spotify Top 25 artiesten van 2021. In de top 10 is zelfs geen enkele vrouwelijke artiest te vinden.

PUMA X Complex NL

PUMA en Complex NL willen graag bijdragen aan het verminderen van deze ongelijkheid. Dit doet PUMA internationaal met de ‘She Moves Us’ campagne, waarin de PUMA Mayze sneaker centraal staat. Het platform onder de zool van de sneaker, is hierbij een knipoog naar het platform dat PUMA vrouwelijke artiesten hoopt te bieden. Via het wereldwijde SheMovesUs-platform inspireren vrouwen elkaar en worden successen gevierd. Internationaal doet het merk dit door onder andere samen te werken met grote namen als Dua Lipa, Winnie Harlow en Cara Delevingne. Ook in de Benelux gebeurt dit via onder andere het female empowerment platform PUMA Academy en het samenwerken met lokale ambassadeurs. Het nieuwste onderdeel in de ‘She Moves Us’ campagne is een samenwerking met Complex NL, waarbij vrouwelijk talent in Nederland uitgelicht wordt. 

Vandaag, 10 januari gaat de campagne Complex Next ‘22 van start, waarin Complex NL het vrouwelijk talent aankondigt dat het gaat overnemen in 2022. Dit gebeurt met een reeks video’s, waarin exclusieve optredens te zien zijn van vijf vrouwelijke artiesten. Door middel van persoonlijke muziekvideo’s, fotoreportages, interviews en artikelen leer je de artiesten van dichtbij kennen.

Bente

BENTE Beeld: Ali Mousavi

Vanaf vandaag 16:00 uur kun je de eerste videoclip bekijken op het YouTube-kanaal van Complex NL. Elke week zal er een nieuw talent onthuld worden. De campagne gaat van start met zangeres Bente. De zangeres won recentelijk haar eerste gouden plaat voor het nummer ‘Nee is Nee’, dat ze samen met Maan de Steenwinkel maakte.

Klik hieronder op het plaatje voor meer info en check HIER om 16:00 de eerste video van Complex Next ‘22