Inkomstenbron voor vloggers in gevaar door nieuwe Mediawet

Inkomstenbron voor vloggers in gevaar door nieuwe Mediawet

Slecht nieuws voor Enzo Knol, Nikkie Tutorials, Dylan Haegens en andere bekende vloggers. Een van hun belangrijkste inkomtenbronnen gaat mogelijk wegvallen. Door een nieuwe wet mogen ze binnenkort namelijk geen producten meer aanprijzen.

Bedrijven betalen vaak veel tienduizenden euro’s aan vloggers wanneer die hun producten in hun video’s gebruiken en aanprijzen en daarmee de belangrijkste inkomstenbron voor veel influencers. Daar gaan nieuwe regels in de Mediawet een stokje voor steken, zo bevestigt het Commissariaat voor de Media aan het FD.

De nieuwe regels bepalen dat een vlogger nog wel producten mag gebruiken in hun video’s, maar niet meer mag zeggen hoe goed ze deze producten vinden. Dit is juist de grote kracht van ‘influencermarketing’. De kans is dus groot dat bedrijven hier straks een stuk minder geld voor over hebben. Bovendien mogen er in video’s voor kinderen onder de 12 jaar helemaal geen producten meer getoond worden.

De reden van de nieuwe regels is dat vloggers een grote invloed hebben op het koopgedrag van vloggers. Uit onderzoek van overheidsplatform Wijzer in Geldzaken bleek dat de helft van de kinderen wel eens iets koopt nadat ze iets in een vlog hebben gezien.

Het is nog niet bekend wanneer de nieuwe regels in zullen gaan.

Bron & beeld: AD.nl, Oog TV