De kroepoek verpakkingen van Lidl liggen onder vuur. Er staat een mannetje met lange snor en een rijsthoed. Volgens Asian Raisins, belangenorganisatie die mensen bewust wil maken van discriminatie tegen Aziaten, is dit een racistische verpakking . De beeldvorming kan uitgroeien tot stereotype en racisme.
Racistische verpakking
Wesly Ye, van Asian Raisins, besloot aan de bel te trekken en met heeft ook succes geboekt. De organisatie zelf krijgt ook steeds klachten over de verpakking van Lidl. “Mensen gaven aan dat de verpakking aanstootgevend is en niet fijn om te zien“, aldus Ye, “Het is een beeldvorming waarvan we dachten het niet meer terug te zien in de huidige moderne wereld waar we nu in leven.”
Beeldvorming
Volgens Ye past het personage op de verpakking, lange snot en kogelhoed, niet bij de moderne Aziatische persoon. “De kogelhoed werd gebruikt door boeren op het land, met dat beeld willen wij niet meer geassocieerd worden.” Verder legt hij uit dat er in het verleden een fictief Aziatisch personage werd bedacht met lange snor. Die stond als symbool voor expansie van Azië en werd gezien als een kwaadaardig persoon.
Ye kan zich wel voorstellen dat men de verpakking niet racistisch vindt. “Vanuit het oogpunt van een persoon met een niet-Aziatische achtergrond denk je dat dit niet erg is, want je wordt er niet meer geassocieerd.” Volgens hem is dit soort beeldvorming het begin van stereotypering, wat uiteindelijk kan leiden tot racisme en discriminatie.
Lidl reageert
Intussen heeft de organisatie contact gemaakt met Lidl en zijn erg tevreden met de reactie va de supermarktketen. “Lidl gaf aan blij te zijn met onze reacties en na intern overleg vonden ze ook dat de verpakking anders moest.” “Wij zijn blij met de adequaatheid en ad hoc werkwijze van Lidl”, aldus Ye. “Het zou fijn zijn als andere bedrijven er ook zo naar zouden kijken.“
Lidl: “Alhoewel Lidl de kroepoek al lange tijd in deze verpakking verkocht, waren wij niet op de hoogte van de eventuele kwetsende impact. We hebben de reactie van Asian Raisins dan ook direct in onze organisatie besproken en vonden het vanzelfsprekend dat hier een oplossing voor moest komen. We zijn overgegaan tot het aanpassen van onze kroepoekverpakkingen. Ook hebben wij alle verpakkingen in die categorie onder de loep genomen en hebben deze ook aangepast of worden deze op het moment aangepast.”
Bekijk hieronder de verpakking:
De kroepoekverpakkingen van de Lidl lieten een stereotyperend beeld van Aziaten zien. Wesley Ye snapt de reactie van mensen die het niet als racistisch zien, maar zegt ook: ‘Beeldvorming kan uitgroeien tot stereotype en uiteindelijk tot racisme’, zegt hij in @denieuwsbv. pic.twitter.com/9htvP6pOYN
— NPO Radio 1 (@NPORadio1) May 4, 2022
Bron: Lidl, Nporadio1,